Hoppa till sidans innehåll

Fråga Bjarne om träning


Här svara Bjarne på dina frågor om träning och tipsar dig hur du kommer i form till Eskilstunaloppet by Night.

Har du egna frågor maila gärna till This is a mailto link

  

Frågor kring träning:

 -Hur kommer jag igång? Jag är en riktig soffpotatis men skulle vilja komma igång med löpning. Hur kommer jag igång för att kunna klara av Eskilstunaloppet?

Bjarne svarar:

Börja med att gå några kilometer varannan dag. Öka sedan på sträckan så att du är uppe i 10km i ett pass veckan före loppet.  Smyg in lite långsam löpning varvat med gång tex. gång  1 min jogg 1min efter ca 2 veckor. Stegra  även här så att du försöker jogga längre tid med 1 min gång mellan joggningarna.

 

-Hur många löppass i veckan? Hur många löppass i veckan kan man köra utan att få för stor belastning på fötter och ben?

Bjarne svarar:

Det beror helt på hur mycket man har tränat tidigare. De som tränar som mest springer 2 pass om dagen, men de har byggt upp sig och stegrat träningen under lång tid. Det som är viktigt är att inte öka på träningen  för fort.  Tränar man 3 pass i veckan så bör man börja med att gå upp till 4 pass och inte tex kliva upp till 5-6 pass i veckan direkt.

 

-Kombinera? Kan jag kombinera löpningen med något annat, men få samma effekt,  för att det inte skall bli så ensidig träning?

Bjarne svarar:

Det går alldeles  utmärkt att göra. Det är ett bra sätt att undvika överbelastningsskador på. T.ex. Crosstrainer, simning, skidor(rullskidor) vattenlöpning, cykling mm, är bra komplement till löpning och dessa alternativ används även av elitlöpare för att undvika/förebygga skador.

 

-Är jag för tung? Jag väger i dag 140kg (har gått ner från 175kg) är jag för tung för att springa en mil?

Bjarne svarar:

Det är svårt att säga så här utan at ha din bakgrund, men vikten du har ökar risken för överbelastningsskador. Gå, cykla, simma åka skidor(rullskidor)är ju skonsammare sått att få ner vikten på. Gå-jogga-gå varianten är ju ett bra sätt att försöka komma igång med löpningen för dig då kan du också känna hur din kropp reagerar på löpning.

 

-Träningsupplägg? Hur skall jag som ”van löpare” (löper 3ggr/ vecka) lägga upp min träning fram till Eskilstunaloppet för att få en ”formtopp”?

Bjarne svarar:

Träna på bra fram till veckan före loppet. Se till att få in minst ett snabbare pass i veckan där du springer  intervaller, snabbdistans i ett lite snabbare tempo än vad du kan hålla per kilometer i ett  10km lopp. Springer du tex milen på 40 min så kan du springa tex 6-10x 1000m på 3.50 med 1 min vila eller springa snabbdistans 5-7km 3.50 fart per km. Du kan också prova på fartlek, då springer man i varierat tempo  5-10 km växla mellan snabb löpning, jogg och distansfart. Samma vecka som loppet går tar du det lugnt och joggar lite lätt 1-2 pass så att du får spänst och energi till loppet.

Uppdaterad: 2015-12-03 10:14

Eskilstunaloppet

This is a mailto link

016-51 30 32